BibTex
2020
Adolfo Pastor Elena Díaz, Ruben Fraile
Simulación acústica de un evento singular en un entorno abierto: El tribinal de las aguas de la huerta de Valencia Proceedings Article
En: XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020, pp. 486-495, Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA), 2020, ISBN: 978‐989‐33‐1221‐6.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: acoustics, Heritage, open environment, Simulation
@inproceedings{Díaz2020,
title = {Simulación acústica de un evento singular en un entorno abierto: El tribinal de las aguas de la huerta de Valencia},
author = {Elena Díaz, Adolfo Pastor, Ruben Fraile, Jesús López, Rafael Fayos, Ricardo San Martín, Miguel Galindo, Jaume Segura, SalvadorCerdá, Miguel Arana, Rosa Cibrián, Alicia Giménez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Faro20/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978‐989‐33‐1221‐6},
year = {2020},
date = {2020-06-03},
booktitle = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
pages = {486-495},
publisher = {Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA)},
abstract = {El Tribunal de las Aguas de la Huerta de Valencia, declarado Patrimonio Cultural Inmaterial de la Humanidad en 2009 por la UNESCO, es la más antigua institución de justicia existente en Europa. Cada jueves, bajo la gótica Puerta de los Apóstoles de la Catedral de Valencia, se juzga noralmente los pleitos entre los agricultores de las ocho acequias de la huerta valenciana. Dada la importancia de este evento y con el fin último de promocionar y preservar el Patrimonio Cultural Valenciano, el objetivo de este estudio es realizar la simulación acústica del entorno del Tribunal de las Aguas, utilizando para ello las herramientas proporcionadas por la acústica en recintos. A falta de una normativa especifica sobre este tipo de paisaje sonoro, se ha establecido una metodología de actuación basada en la norma UNE-EN ISO 3382-1.},
keywords = {acoustics, Heritage, open environment, Simulation},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Rosa Cibrián Salvador Cerdá, Jaume Segura
Función característica de la respuesta impulsiva de una sala. Modelo de decaimiento de la energía Proceedings Article
En: XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020, pp. 537-549, 2020, ISBN: 978‐989‐33‐1221‐6.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: acoustics, characteristic function, Impulse response
@inproceedings{Cerdá2020,
title = {Función característica de la respuesta impulsiva de una sala. Modelo de decaimiento de la energía},
author = {Salvador Cerdá, Rosa Cibrián, Jaume Segura, Alicia Giménez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Faro20/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978‐989‐33‐1221‐6},
year = {2020},
date = {2020-06-03},
booktitle = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
pages = {537-549},
abstract = {En anteriores trabajos definimos la función característica (FC) de una respuesta impulsiva (IR) como herramienta de análisis de las IRs de la sala estudiada. El objetivo era mostrar las diferencias entre dos IRs en una misma sala. Como se pretendía observar diferencias que no fueran atribuibles a un factor de proporcionalidad, la FC está calculada con la IR normalizada. Esto permite observar que en una sala las IRs normalizadas tienen FCs cuyas distancias entre sí dependen de la distancia del punto de medida a la fuente. Además,se pudo comprobar que estas distancias entre la FCs de la sala correlacionan con los parámetros de claridad C50 y C80 de dicha sala. Un modelo de decaimiento de la energía puramente exponencial de las IRs no permite explicar estos hechos experimentales. En este trabajo se presentandiferentes modelos de IR y se ajustan a las FC obtenidas en una sala de referencia. Esto se realiza con la IR globalmente y también por bandas de frecuencia. Se presentan también las correlaciones con los principales parámetros acústicos.},
keywords = {acoustics, characteristic function, Impulse response},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Rafael Fayos-Jordan Jesus Lopez-Ballester, Jaume Segura-Garcia
Análisis de inteligibilidad y aproximación a parámetros de sala mediante Internet de la Cosas Proceedings Article
En: XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020, pp. 508-515, Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA), 2020, ISBN: 978‐989‐33‐1221‐6.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Acústica de salas, estimación de parámetros de habla, estimación de parámetros de sala, índice de inteligibilidad del habla, respuesta impulsiva, WASN
@inproceedings{Lopez-Ballester2020,
title = {Análisis de inteligibilidad y aproximación a parámetros de sala mediante Internet de la Cosas},
author = {Jesus Lopez-Ballester, Rafael Fayos-Jordan, Jaume Segura-Garcia, Santiago Felici-Castell, Juan J. Pérez-Solano, Maximo Cobos, Rosa Cibrián, Alicia Giménez-Pérez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Faro20/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978‐989‐33‐1221‐6},
year = {2020},
date = {2020-06-03},
booktitle = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
journal = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
pages = {508-515},
publisher = {Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA)},
abstract = {En los últimos años, las Redes de Sensores (WASN) se han aplicado ampliamente a diferentes campos acústicos en ambientes interiores y exteriores. La mayoría de estas aplicaciones están orientadas a localizar o identificar fuentes y medir parámetros acústicos específicos del entorno en cuestión. En este artículo, estudiamos la aplicación de un WASN para las mediciones acústicas de las habitaciones. Para evaluar estas características acústicas se ha utilizado un conjunto de RaspberryPi 3 (RPi). Se emplea una para reproducir diferentes señales acústicas y cuatro para grabar en diferentes puntos de la sala simultáneamente. Las señales se envían de manera inalámbrica a un equipo conectado a un servidor, donde empleando MATLAB se calculará tanto la respuesta impulsiva (Impulsive Response, IR), como diferentes parámetros acústicos, en particular el Speech Intelligibility Index (SII). De este modo, se han explorado la evaluación de los parámetros acústicos de la sala con mediciones asincrónicas de IR. Por último, se han analizado los requisitos de la red para valorar la eficacia de este sistema.},
keywords = {Acústica de salas, estimación de parámetros de habla, estimación de parámetros de sala, índice de inteligibilidad del habla, respuesta impulsiva, WASN},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Rosa Cibrián Salvador Cerdá, Jaume Segura
Función característica de la respuesta impulsiva como herramienta evaluativa de la bondad de los modelos acústicos de salas Proceedings Article
En: XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020, pp. 550-558, Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA), 2020, ISBN: 978‐989‐33‐1221‐6.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: función característica, modelizado de salas, respuesta al impulso
@inproceedings{Cerdá2020b,
title = {Función característica de la respuesta impulsiva como herramienta evaluativa de la bondad de los modelos acústicos de salas},
author = {Salvador Cerdá, Rosa Cibrián, Jaume Segura, Alicia Giménez },
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Faro20/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978‐989‐33‐1221‐6},
year = {2020},
date = {2020-06-03},
booktitle = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
pages = {550-558},
publisher = {Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA)},
abstract = {En anteriores trabajos definimos la función característica (FC) de una respuesta impulsiva (IR) como herramienta de análisis de las IRs de la sala estudiada. El objetivo era mostrar las diferencias entre dos IRs en una misma sala. Esta idea convierte a la FC como una herramienta de evaluación de un modelo acústico de una sala. Para mostrar esta capacidad de la FC, se han considerado varias salas modelizadas y ajustadas teniendo en cuenta el tiempo de reverberación por bandas de frecuencias. En general se observa que aunque el modelo esté muy bien ajustado, las FCs de las IR modelizadas no coinciden exactamente con las FC de las IR experimentales. Se valoran distintas causas de estas diferencias},
keywords = {función característica, modelizado de salas, respuesta al impulso},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Amaya Ezcurra Miguel Arana, Ricardo San Martín
Variabilidad del promediado espacial de la reverberación y claridad en la catedral de Valencia Proceedings Article
En: XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020, pp. 477-485, Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA), 2020, ISBN: 978‐989‐33‐1221‐6.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Claridad, ISO 3382, Reverberación
@inproceedings{Arana2020,
title = {Variabilidad del promediado espacial de la reverberación y claridad en la catedral de Valencia},
author = {Miguel Arana, Amaya Ezcurra, Ricardo San Martín, Alicia Giménez, Elena Díaz, Salvador Cerda, Rosa Cibrián, Jaume Segura},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Faro20/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978‐989‐33‐1221‐6},
year = {2020},
date = {2020-06-03},
booktitle = {XI Congresso Ibérico de Acústica 51º Congreso Español de Acústica TECNIACÚSTICA 2020},
pages = {477-485},
publisher = {Sociedade Portuguesa de Acústica (SPA)},
abstract = {ISO 3382-1:2009 especifica los métodos de medición del tiempo de reverberación y de otros parámetros acústicos en salas de espectáculos, así como el método para evaluar los datos y presentar el informe de ensayo. Para un recinto con 8 posiciones de micrófono, hemos analizado la variabilidad de los resultados en función de las posibles ubicaciones de los mismos, cumpliendo todas ellas (un total de 82944 variantes) los criterios establecidos por la norma. Si bien los resultados de las mediciones no se debieran promediar sobre la totalidad de las posiciones de micrófono en la sala, hemos analizado la variabilidad de los promedios, con referencia al JND del parámetro, para dos aspectos: reverberación y claridad del sonido percibido. Para el caso del local reverberante estudiado (Catedral de Valencia) los resultados promedios caracterizan con precisión al local en los aspectos subjetivos analizados.},
keywords = {Claridad, ISO 3382, Reverberación},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2019
Pastor-Aparicio, A; López-Ballester, J; Segura-Garcia, J; Felici-Castell, S; Cobos-Serrano, M; Fayos-Jordán, R; Pérez-Solano, J J; Cibrián, R M; Giménez-Pérez, A; Arana-Burgui, M
Zwicker's annoyance model implementation in a WASN node Proceedings Article
En: INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering, 2019, ISBN: 9788487985317.
Resumen | BibTeX | Etiquetas: Annoyance, Environment, Noise, WASN
@inproceedings{Pastor-Aparicio2019,
title = {Zwicker's annoyance model implementation in a WASN node},
author = {A Pastor-Aparicio and J López-Ballester and J Segura-Garcia and S Felici-Castell and M Cobos-Serrano and R Fayos-Jordán and J J Pérez-Solano and R M Cibrián and A Giménez-Pérez and M Arana-Burgui},
isbn = {9788487985317},
year = {2019},
date = {2019-01-01},
booktitle = {INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering},
abstract = {textcopyright INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering. All Rights Reserved. Wireless Acoustic Sensor Network (WASN) nodes for noise measurement and acoustic environment description is a common use in the environmental measurement within the Smart City. The implementation of the psycho-acoustic parameters in each WASN node is a tricky problem and currently is the battle horse in the automatic acoustic environment description. In this work, the implementation and the improvement of the algorithms used for each psycho-acoustic parameter is described and the performance of the implementation measured.},
keywords = {Annoyance, Environment, Noise, WASN},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Salvador, Cerdá Jordá; Alicia, Giménez Pérez; Rosa, Cibrián; Jaume, Segura García; Sara, Girón; Teófilo, Zamarreño; Miguel, Galindo; Ángel, Álvarez Corbacho
Characteristic function of impulse responses in churches Proceedings Article
En: INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering, 2019.
@inproceedings{Salvador2019,
title = {Characteristic function of impulse responses in churches},
author = {Cerdá Jordá Salvador and Giménez Pérez Alicia and Cibrián Rosa and Segura García Jaume and Girón Sara and Zamarre{ñ}o Teófilo and Galindo Miguel and Álvarez Corbacho Ángel},
year = {2019},
date = {2019-01-01},
booktitle = {INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering},
volume = {2019-June},
abstract = {The tool presented enables the sound behaviour of a room to be objectified on the basis of the representation of the characteristic function (CF) of said room. In this paper, we study characteristic functions, defined from the impulsive responses measured at different points in the room, that are obtained in churches and cathedrals. These CFs show a variation that correlates with the distance from the point of measurement and the source. An analysis is carried out on the relationship between this variation with those acoustic parameters that depend on the distance to the source: C50, C80, and G. In addition, the differentiating features between these types of spaces are shown, thereby allowing the characteristic function to offer an overall assessment of the room, which in turn enables the classification of similar sound spaces.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Salvador, Cerdá Jordá; Alicia, Giménez Pérez; Rosa, Cibrián; Jaume, Segura García; Sara, Girón
Characteristic function in a room: Definition, properties and use as analysis tool Proceedings Article
En: INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering, 2019, ISBN: 9788487985317.
Resumen | BibTeX | Etiquetas: Impulse response, Transfer function
@inproceedings{Salvador2019a,
title = {Characteristic function in a room: Definition, properties and use as analysis tool},
author = {Cerdá Jordá Salvador and Giménez Pérez Alicia and Cibrián Rosa and Segura García Jaume and Girón Sara},
isbn = {9788487985317},
year = {2019},
date = {2019-01-01},
booktitle = {INTER-NOISE 2019 MADRID - 48th International Congress and Exhibition on Noise Control Engineering},
abstract = {The impulse response (IR) of a room, recorded by an omnidirectional microphone, is the starting point for basic room acoustics. The square of the IR is considered to represent the distribution of how energy arrives from the source to the microphone, and the most commonly used acoustic parameters are obtained from it, using specific IR software. The method for obtaining these parameters depends in part on the software used and the parameters calculated on acoustic frequency bands. In this work, we present a new tool for analyzing the impulse response (IR) of a room: the characteristic function, an approach for globally characterizing rooms directly using the IR signal measured. Using this method greater or lesser variability of IR, measured at different points of a room, can be shown. In general, a linear dependence of distance between characteristic functions at different points from the source is found.},
keywords = {Impulse response, Transfer function},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2018
Rosa Cibrián Ortiz de Anda Salvador Cerdá Jordá, Jaume Segura García
Dependencia de la función característica de una sala con la distancia a la fuente sonora Proceedings Article
En: FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-, pp. 1402-1408, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2018, ISBN: 978-84-87985-30-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Acústica Arqueológica, Función de Transferencia, respuesta impulsiva
@inproceedings{Cerdá2018,
title = {Dependencia de la función característica de una sala con la distancia a la fuente sonora},
author = {Salvador Cerdá Jordá, Rosa Cibrián Ortiz de Anda, Jaume Segura García, Alicia Giménez Pérez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Cadiz18/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-30-4},
year = {2018},
date = {2018-10-24},
booktitle = {FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-},
pages = {1402-1408},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {En recientes estudios introdujimos la función característica de una sala. Esta función característica se puede calcular analíticamente para un modelo de decaimiento exponencial de la energía. Según este modelo la función característica sería independiente del lugar en el que se midiese la respuesta impulsiva de la sala. Esto no se observa en el cálculo de la función característica de las respuestas impulsivas experimentales. Sin embargo, si se introduce un modelo con una amplitud aleatoria, obtenemos que la función característica varía para cada realización aleatoria del modelo. En este trabajo comparamos la variación de la función característica para respuestas impulsivas medidas en salas, con las obtenidas al utilizar respuestas impulsivas sintetizadas usando un modelo con amplitud aleatoria y decaimiento exponencial},
keywords = {Acústica Arqueológica, Función de Transferencia, respuesta impulsiva},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Jaume Segura García Jaume Francesc Daumal i Domènech, Alicia Giménez Pérez
Los parámetros estéticos en la definición de la belleza del paisaje sonoro Proceedings Article
En: FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-, pp. 505-512, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2018, ISBN: 978-84-87985-30-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Belleza Sonora, Estética Urbana, Paisaje Sonoro
@inproceedings{Daumal2018,
title = {Los parámetros estéticos en la definición de la belleza del paisaje sonoro},
author = {Jaume Francesc Daumal i Domènech, Jaume Segura García, Alicia Giménez Pérez, Rosa Cibrián Ortiz de Anda, Miguel Arana Burgui},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Cadiz18/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-30-4},
year = {2018},
date = {2018-10-24},
booktitle = {FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-},
pages = {505-512},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {Se ha comprobado reiteradamente, que el concepto de Entorno Tranquilo, basado exclusivamente en la reducción del nivel de ruido, no es suficiente para considerarlo como un Paisaje Sonoro estéticamente valorado. Tampoco son oportunos los Parámetros Objetivos como la aspereza, la sonoridad, la nitidez, la relación LCeq-LAeq y la diferencia L10-L90, o los que actualmente utilizan algunos investigadores para la cuantificación de la calidad acústica de estos Paisajes. Se precisa entonces establecer unos Parámetros Subjetivos específicos, que permitan considerarlo desde la óptica del arte, y eso supone tener en cuenta aspectos de la psicoacústica totalmente nuevos, y hacer partícipes las razones humanísticas de la Estética, las Bellas Artes, la Arquitectura y el Paisajismo.},
keywords = {Belleza Sonora, Estética Urbana, Paisaje Sonoro},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Adolfo Pastor-Aparicio Jaume Segura-Garcia, Jesús López-Ballester
Descripción del paisaje sonoro de las Fallas de València (2). Percepción subjetiva y parámetros psicoacústicos Proceedings Article
En: FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-, pp. 445-452, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2018, ISBN: 978-84-87985-30-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: loudness, parámetros psicoacústicos, Patrimonio Inmaterial, sharpness, Soundcape
@inproceedings{Segura-Garcia2018,
title = {Descripción del paisaje sonoro de las Fallas de València (2). Percepción subjetiva y parámetros psicoacústicos},
author = {Jaume Segura-Garcia, Adolfo Pastor-Aparicio, Jesús López-Ballester, Juan J. Perez-Solano, Santiago Felici-Castell, Maximo Cobos-Serrano, Francisco Grimaldo-Moreno, Miguel Arana-Burgui, Francesc Daumal-Domènech, Rosa Cibrián Ortiz de Anda, Alicia Giménez-Pérez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Cadiz18/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-30-4},
year = {2018},
date = {2018-10-24},
booktitle = {FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-},
pages = {445-452},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {La percepción de cualquier paisaje sonoro siempre viene ponderada por la valoración subjetiva con que las personas sienten el entorno, no únicamente mediante una sensación sonora, si no también visual, táctil, odorífera e incluso gustativa. Todos los sentidos contribuyen a la percepción del entorno. En este trabajo nos hemos centrado en el estudio psicoacústico de la percepción de un paisaje sonoro de las Fallas de València (en el entorno de la Falla Inmaterial de la ETSE de la Universitat de València) utilizando un sistema de medida basado en IoT y recogiendo información subjetiva mediante la realización de una encuesta basada en el protocolo sueco de descripción de paisajes sonoros.},
keywords = {loudness, parámetros psicoacústicos, Patrimonio Inmaterial, sharpness, Soundcape},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Ana Planells-Pérez Sebastián Mirasol-Menacho, Jaume Segura-Garcia
Acústica Arqueológica, ¿Un videojuego del patrimonio? Proceedings Article
En: FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-, pp. 1394-1401, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2018, ISBN: 978-84-87985-30-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Acústica Arqueológica, Acústica Virtual, Auralización, Realidad Virtual, Soundscape
@inproceedings{Mirasol-Menacho2018,
title = {Acústica Arqueológica, ¿Un videojuego del patrimonio?},
author = {Sebastián Mirasol-Menacho, Ana Planells-Pérez, Jaume Segura-Garcia, Santiago Felici-Castell, Máximo Cobos-Serrano, Francesc Daumal, Rosa Cibrián, Alicia Giménez-Pérez},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Cadiz18/Publicacion_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-30-4},
year = {2018},
date = {2018-10-24},
booktitle = {FIA 2018 - XI CONGRESO IBEROAMERICANO DE ACUSTICA - X CONGRESO IBÉRICO DE ACÚSTICA - ACUSTICA 2018 - 49º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA -TECNIACUSTICA’18-},
pages = {1394-1401},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {La aplicación de la realidad virtual a la recreaciones virtuales de ciudades o edificios perdidos en el tiempo puede convertirse en una materia más allá del propio interés científico, especialmente con la llegada al mercado de los nuevos dispositivos montados en cabeza a un precio relativamente asequible que permiten la sensación de inmersión. Además de las técnicas de realidad virtual y auralización imprescindibles para la renderización de los edificios patrimoniales, nos vamos a centrar en las técnicas para crear recorridos de visualización y audición del entorno reconstruido, ya que incluir dentro de estas recreaciones visuales y acústicas la posibilidad del propio desplazamiento del usuario, como en un videojuego puede conferirles un mayor interés. El objetivo de este artículo es mostrar nuestro trabajo en un sistema de acústica virtual basado en Unity y FMOD. Este sistema ha sido implementado para la renderización de un teatro actualmente desaparecido en València, el “corral de comèdies de l’Olivera”, construido en el siglo XVI, y que se mantuvo con diversas intermitencias hasta el siglo XVIII.},
keywords = {Acústica Arqueológica, Acústica Virtual, Auralización, Realidad Virtual, Soundscape},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2017
Alicia; Segura Giménez, Jaume; Planells
Índices sintéticos como medida de la calidad en recintos Proceedings Article
En: TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA, pp. 1207-1214, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2017, ISBN: 978-84-87985-29-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Índices Sintéticos, recintos
@inproceedings{Giménez2017,
title = {Índices sintéticos como medida de la calidad en recintos},
author = {Giménez, Alicia; Segura, Jaume; Planells, Ana; Cibrián, Rosa; Daumal, Francesc},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Coruna17/Publicacion_Oficial_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-29-4},
year = {2017},
date = {2017-10-04},
booktitle = {TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA},
pages = {1207-1214},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {La evaluación de la calidad acústica resulta un factor fundamental a la hora de determinar la necesidad de intervenir en un espacio y la idoneidad del mismo para el uso al que está destinado. Las pruebas subjetivas en recintos de culto son escasas debido ala dificultad de llevarlas a cabo, no obstante, algunos autores han establecido modelos que permiten obtener índices globales de evaluación adaptados a iglesias que sintetizan el comportamiento acústico para los diferentes estímulos sonoros.En este trabajo, a partir de las medidas realizadas en diferentes entornos patrimoniales, se han calculado los índices parciales para cada parámetro en las diferentes zonas de audiencia y los índices sintéticos de calidad para el habla y la música.},
keywords = {Índices Sintéticos, recintos},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
J.; Daumal Domènech Segura Garcia, F. ; Felici Castell
Relaciones entre percepción psicoacústica e información musical en paisajes sonoros Proceedings Article
En: TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2017, ISBN: 978-84-87985-29-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Paisaje Sonoro; Psicoacústica; Recuperación de Información Musical
@inproceedings{Segura2017,
title = {Relaciones entre percepción psicoacústica e información musical en paisajes sonoros},
author = {Segura Garcia, J.; Daumal Domènech, F.; Felici Castell, S.; Cobos Serrano, M.; Pérez Solano, J.J.; García Pineda, M.; Torres Aranda, A.M.; Giménez Pérez, A.; Cibrián Ortiz de Anda, R.; Arana Burgui, M.},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Coruna17/Publicacion_Oficial_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-29-4},
year = {2017},
date = {2017-10-04},
booktitle = {TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {El estudio del paisaje sonoro o "soundscape" requiere de análisis subjetivos y objetivos. Tal como se define en la ISO12913-1:2014, es el entorno acústico como se percibe o experimenta y/o entiende por una persona o grupo en un contexto. Entre los diferentes aspectos que conciernen la descripción del paisaje sonoro se incluyen: el contexto, las fuentes sonoras, el entorno acústico, la interpretación de la sensación auditiva, respuestas y resultados. En este trabajo se estudian diferentes entornos sonoros recogiendo información obtenida de los registros a partir de la obtención de parámetros psicoacústicos y obtenidos a partir de técnicas de recuperación de información musical (MIR). Esta información se correlaciona para tratar de obtener nuevos modelos que motiven percepción de la sensación auditiva de cada paisaje sonoro.},
keywords = {Paisaje Sonoro; Psicoacústica; Recuperación de Información Musical},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Salvador; Segura Cerdá, Jaume; Planells
Función característica de una sala: Un primer estudio Proceedings Article
En: TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2017, ISBN: 978-84-87985-29-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Acústica de salas, función característica
@inproceedings{Cerdá2017,
title = {Función característica de una sala: Un primer estudio},
author = {Cerdá, Salvador; Segura, Jaume; Planells, Ana; Cibrián, Rosa; Gigante, Jose Antonio; Giménez, Alicia},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Coruna17/Publicacion_Oficial_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-29-4},
year = {2017},
date = {2017-10-04},
booktitle = {TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {El tiempo de reverberación se sigue considerando el parámetro principal de una sala. Cuando solo queremos conocer el RT basta limitarnos a medir la IRen varios puntos con un micrófono omnidireccional. El RT no presenta grandes variaciones en una misma sala (alrededor del 3%), por el contrario, las IR cambian en lo referente a su composición energética. En este trabajo se construye una función característica a partir de la respuesta impulsiva con el objetivo de obtener una nueva imagen que muestre la variación en una misma sala de las IRs.},
keywords = {Acústica de salas, función característica},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Jaume Segura García Francesc Daumal i Domènech, Celia Diaz Blanco
30 paisajes sonoros simultáneos de Barcelona para el 26 de abril 2017 (Día internacional de concienciación sobre el ruido), y su geolocalización en el mapa Barcelona + Sostenible Proceedings Article
En: TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA, pp. 430-437, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2017, ISBN: 978-84-87985-29-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Barcelona, Deriva Sonora, Día Internacional Concienciación sobre el Ruido, Geolocalización Sonora, Mapa BCN+Sostenible, Paisaje Sonoro, Psicoacústica
@inproceedings{Daumal2017,
title = {30 paisajes sonoros simultáneos de Barcelona para el 26 de abril 2017 (Día internacional de concienciación sobre el ruido), y su geolocalización en el mapa Barcelona + Sostenible},
author = {Francesc Daumal i Domènech, Jaume Segura García, Celia Diaz Blanco, Gerald Montero Guzmán, Francisca Villarino, Amaya Caballero Marcos, Lourdes Garcerán Segura, Anna Casas Portet, Pedro Montesinos, Victor Jordá Bordoy, David Pérez Vallejo, Genaro González Bauxaulí, Sandra Rodríguez Castillo, Alicia Giménez Pérez, Rosa Cibrián Ortiz de Anda, Ana Planells, Miguel Arana Burgui},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Coruna17/Publicacion_Oficial_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-29-4},
year = {2017},
date = {2017-10-04},
booktitle = {TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA},
pages = {430-437},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {Por primera vez diez equipos curadores de sonidos, coordinados por miembros del grupo de investigación URBAURAMON dedicado a las Herramientas inteligentes para la gestión y control del paisaje sonoro urbano(BIA 2016 – 76957 – C3 – R) así como de L’Ajuntament de Barcelona y de La Fábrica del Sol, han salido a grabar y medir los paisajes sonoros de las 10 Sedes de Distrito de la ciudad de Barcelona, durante la tarde del 26 de abril de 2017, Día Internacional de Concienciación sobre el Ruido, bajo el lema Barcelona Sona, para posteriormente geolocalizarlos en el mapa de Barcelona + Sostenible},
keywords = {Barcelona, Deriva Sonora, Día Internacional Concienciación sobre el Ruido, Geolocalización Sonora, Mapa BCN+Sostenible, Paisaje Sonoro, Psicoacústica},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
José Antonio; Planells Gigante, Ana; Cibrián
Escáner 3D como herramienta de apoyo a las simulaciones virtuales de entornos. Aplicabilidad y dificultades Proceedings Article
En: TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA, Sociedad Española de Acústica (SEA), 2017, ISBN: 978-84-87985-29-4.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas: Acústica Virtual, Escáner 3D
@inproceedings{Gigante2017,
title = {Escáner 3D como herramienta de apoyo a las simulaciones virtuales de entornos. Aplicabilidad y dificultades},
author = {Gigante, José Antonio; Planells, Ana; Cibrián, Rosa; Garcia-Diego, Fernando; Segura, Jaume; Cerdá, Salvador;Giménez, Alicia},
url = {http://www.sea-acustica.es/fileadmin/Coruna17/Publicacion_Oficial_Congreso.pdf},
isbn = {978-84-87985-29-4},
year = {2017},
date = {2017-10-04},
booktitle = {TECNIACÚSTICA 2017 - 48º CONGRESO ESPAÑOL DE ACÚSTICA - ENCUENTRO IBÉRICO DE ACÚSTICA},
publisher = {Sociedad Española de Acústica (SEA)},
abstract = {El uso de un escáner 3D permite la rápida creación de espacios virtuales. Adecuadamente utilizada puede convertirse en una herramienta de gran interés para, entre otros temas: -analizar el deterioro de elementos que componen nuestro patrimonio, ya que permite escanear el elemento patrimonial en dos momentos distintos y con la metodología adecuada comparar los modelos obtenidos y determinar las variaciones experimentadas; -generar modelos para su posterior estudio acústico, lo cual implica necesariamente una simplificación del modelo obtenido directamente con el escáner. Para todo ello, se deben desarrollar aplicaciones informáticas para automatizar estos procesos y utilizar adecuadamente la resolución del escáner para permitir la utilización de ordenadores personales en el procesado.En este trabajo se muestran los primeros resultados de los scripts desarrollados y la metodología empleada para, partiendo de las nubes de puntos generadas por el escáner 3D, obtener los elementos de la escena, los cuales una vez reducido su tamaño y vectorizados, serán catalogados en bases de datos para su posterior uso, bien para comparar con modelos anteriores o posteriores o para obtener un espacio auralizable},
keywords = {Acústica Virtual, Escáner 3D},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Planells, Ana; Cibrián, Rosa; Cerdá, Salvador; Segura, Jaume; Daumal, Francesc; Giménez, Alicia
Virtual acoustics in heritage buildings: Accuracy degree of acoustic parameters in the simulation of the Basilica "Santa María d'Elx Proceedings Article
En: INTER-NOISE 2017 - 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering: Taming Noise and Moving Quiet, 2017.
Resumen | BibTeX | Etiquetas: Heritage, Simulation, Virtual acoustics
@inproceedings{Planells2017,
title = {Virtual acoustics in heritage buildings: Accuracy degree of acoustic parameters in the simulation of the Basilica "Santa María d'Elx},
author = {Ana Planells and Rosa Cibrián and Salvador Cerdá and Jaume Segura and Francesc Daumal and Alicia Giménez},
year = {2017},
date = {2017-01-01},
booktitle = {INTER-NOISE 2017 - 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering: Taming Noise and Moving Quiet},
abstract = {Simulation techniques are widely used in different fields and with diverse objectives. Digital recreation of worship heritage sites is notably interesting for both the architectural value represented and the convenience of preserving the representations or different acts of cultural interest performed in them. In this study a simulation of the Basilica of Santa Maria has been made in the two configurations of use: for the cult and for the representation of the "Misteri d'Elx", a medieval play declared a National Monument in 1931 and included in the first Proclamation of Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by UNESCO in 2001. Acoustic parameters measured in situ following ISO3382 and those obtained from the simulated model are analyzed. This comparison shows that temporal parameters are perfectly simulated and discrepancies between measured and simulated parameters are lower than 1%, while energy parameters present discrepancies around 20%. The study proves that to achieve more acoustic similarity between the real and the simulated enclosure, new simulation algorithms should be developed, in order to improve accuracy in parameters that are more influenced by variables such as the location of the source. Also, "in situ" determination of the absorption coefficient of materials would allow to have simulations more adjusted to reality.},
keywords = {Heritage, Simulation, Virtual acoustics},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Planells, Ana; Cibrián, Rosa; Segura, Jaume; Cerdá, Salvador; Daumal, Francesc; Giménez, Alicia
Influence of the configuration associated with the representation of the "Misteri" in the acoustics of the Basilica "Santa Maria d'Elx Proceedings Article
En: INTER-NOISE 2017 - 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering: Taming Noise and Moving Quiet, 2017.
Resumen | BibTeX | Etiquetas: Heritage, Simulation, Virtual acoustics
@inproceedings{Planells2017a,
title = {Influence of the configuration associated with the representation of the "Misteri" in the acoustics of the Basilica "Santa Maria d'Elx},
author = {Ana Planells and Rosa Cibrián and Jaume Segura and Salvador Cerdá and Francesc Daumal and Alicia Giménez},
year = {2017},
date = {2017-01-01},
booktitle = {INTER-NOISE 2017 - 46th International Congress and Exposition on Noise Control Engineering: Taming Noise and Moving Quiet},
abstract = {Worship spaces are characterized by their use versatility. They are meeting places where the acoustics should be adequate for speech intelligibility but also suitable for music. In the case of the Basilica of Santa Maria, variations in the use of space are particularly important because it is the scene where the "Misteri d'Elx" is represented. This medieval play was declared a National Monument in 1931 and included in the first Proclamation of Masterpieces of the Oral and Intangible Heritage of Humanity by UNESCO in 2001. For the theatrical performance of the "Misteri" the Basilica is transformed, modifying both the interior space, with the placement of a catafalque and various elements that are introduced to close the scene, and the number and distribution of people in it. In this paper we have carried out an analysis of the acoustic behavior of the temple for the configurations of worship and Misteri d'Elx from the measurements taken in both cases following ISO 3382. Results show that the most remarkable differences between worship and representation correspond to energetic acoustic parameters (C50, C80, G), while parameters regarding intelligibility (STI), spatiality (IACCA) and RT30 as a temporal parameter are the most homogeneous, and hardly experience variation in the two configurations indicated. This occurs in all the areas and source positions studied. Changes in the mentioned parameters together with the greater absorption associated with to high occupation of the Basilica, make it an enclosure with a sonority very related to its use.},
keywords = {Heritage, Simulation, Virtual acoustics},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2014
Planells, Ana; Segura, Jaume; Barba, Arturo; Cerdá, Salvador; Giménez, Alicia; Cibrián, Rosa M
Virtual acoustic reconstruction of the church at the lost monastery of santa maria de la murta Proceedings Article
En: Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics), 2014, ISSN: 16113349.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{Planells2014,
title = {Virtual acoustic reconstruction of the church at the lost monastery of santa maria de la murta},
author = {Ana Planells and Jaume Segura and Arturo Barba and Salvador Cerdá and Alicia Giménez and Rosa M Cibrián},
doi = {10.1007/978-3-319-13969-2_37},
issn = {16113349},
year = {2014},
date = {2014-01-01},
booktitle = {Lecture Notes in Computer Science (including subseries Lecture Notes in Artificial Intelligence and Lecture Notes in Bioinformatics)},
abstract = {Archeological acoustics is a part of acoustics that studies ancient environments which were dedicated (completely or partly) to sound performing. The combination of this acoustic area in conjunction with room acoustics enables the study of the acoustic evolution of existing buildings (in terms of the historical documentation) or even, make the acoustic reconstruction of rooms which were destroyed or they are in a bad state or in ruins. In this work, an acoustical reconstruction of the church of the Hieronymites' monastery of the Murta from the XIV century, in Alzira, Spain has been developed. This building was abandoned in 1836 and now is in ruins. The work develops a geometrical model, together with a proposal of materials which were common in the churches of the same area, an acoustical study and finally an auralization of a choral performance has been done (as this monastery had its own musical chappele).},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
García, Francisco; Planells, Ana; Cerdá, Salvador; Montell, Radha; Giménez, Alicia; Segura, Jaume; Barba, Arturo; Cibrián, Rosa
Archeological acoustics of the venue of the "Misteri d'Elx", Oral and Intangible Cultural Heritage (UNESCO): "basilica de Santa María de Elche" Proceedings Article
En: Proceedings of Forum Acusticum, 2014, ISSN: 22213767.
@inproceedings{Garcia2014,
title = {Archeological acoustics of the venue of the "Misteri d'Elx", Oral and Intangible Cultural Heritage (UNESCO): "basilica de Santa María de Elche"},
author = {Francisco García and Ana Planells and Salvador Cerdá and Radha Montell and Alicia Giménez and Jaume Segura and Arturo Barba and Rosa Cibrián},
issn = {22213767},
year = {2014},
date = {2014-01-01},
booktitle = {Proceedings of Forum Acusticum},
abstract = {The Basilica of Santa Maria is the scene where the "Misteri d'Elx", proclaimed as Masterpiece of Oral and Intangible Cultural Heritage of Humanity by UNESCO, is performed. This chanted drama has been represented without interruption since the 15th century so it has been adapted to the changes made to the building. This paper includes an acoustic investigation of the present Basilica, as well as its previous stages since the theatrical performance started. Models of the Basilica have been simulated and calibrated based on the in situ measurement of its materials absorption. These models will allow the virtual reconstruction of the Mystery play in its different historical stages. This research is the first step towards the knowledge of the Basilica's architectural evolution as well as to value the importance of the acoustic parameters in the Mystery play over time using auralization technologies.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Cerdá, Salvador; Querol, Luis; Planells, Ana; Montell, Radha; Giménez, Alicia; Segura, Jaume; Barba, Arturo; Cibrián, Rosa
Auralization of a heritage (UNESCO) civil gothic building: The "Lonja de la Seda". Proceedings Article
En: Proceedings of Forum Acusticum, 2014, ISSN: 22213767.
@inproceedings{Cerda2014,
title = {Auralization of a heritage (UNESCO) civil gothic building: The "Lonja de la Seda".},
author = {Salvador Cerdá and Luis Querol and Ana Planells and Radha Montell and Alicia Giménez and Jaume Segura and Arturo Barba and Rosa Cibrián},
issn = {22213767},
year = {2014},
date = {2014-01-01},
booktitle = {Proceedings of Forum Acusticum},
abstract = {The "Lonja de la Seda" (English "Silk Exchange") is a late Valencian Gothic style civil building in Valencia, Spain, built between 1482 and 1548, and one of the principal tourist attractions in the city. The UNESCO considered it as a World Heritage Site in 1996 since "the site is of outstanding universal value as it is a wholly exceptional example of a secular building in late Gothic style, which dramatically illustrates the power and wealth of one of the great Mediterranean mercantile cities." In this work we have modelled this building geometrically and acoustically. The acoustical calibration was made using 25 measurements. Its RT at mid-frequencies is 3.1 s with a volume of 12,100 m3. From this model we have made some virtual dynamic representations mixing voice and music.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Segura, Jaume; Barba, Arturo; Planells, Ana; Cerdá, Salvador; Giménez, Alicia; Cibrián, Rosa M
Acoustical reconstruction of a church in ruins: The monastery of Santa Maria de la Murta Proceedings Article
En: Proceedings of Forum Acusticum, 2014, ISSN: 22213767.
@inproceedings{Segura2014,
title = {Acoustical reconstruction of a church in ruins: The monastery of Santa Maria de la Murta},
author = {Jaume Segura and Arturo Barba and Ana Planells and Salvador Cerdá and Alicia Giménez and Rosa M Cibrián},
issn = {22213767},
year = {2014},
date = {2014-01-01},
booktitle = {Proceedings of Forum Acusticum},
abstract = {The archeological acoustics is a part of the acoustics that allows to study ancient environments which were dedicated (completely or partly) to sound performing. The combination of this acoustic area in conjunction with room acoustics can study the acoustic evolution of existing buildings (in terms of the historical documentation) or, even, make the acoustic reconstruction of rooms which has been destroyed or they are in a bad state or in ruins. In this work, an acoustical reconstruction of the church of the Hieronymites' monastery of the Murta from the XIV century, in Alzira, Spain has been developed. This building was abandoned in the XIX century and now is in ruins. The work develops a geometrical model, together with a proposal of materials which were common in the churches of the same area, an acoustical study and finally the auralization of an organ piece (as this monastery has its own musical chappele).},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2010
Segura, J; Cerdá, S; Giménez, A; Montell, E R; Barba, A; Vera, L; Fernandez, M; Romero, J; Cibrián, R M; Miralles, J L; Navasquillo, J
Comparison among measured and simulated binaural impulse responses in different rooms Proceedings Article
En: 20th International Congress on Acoustics 2010, ICA 2010 - Incorporating Proceedings of the 2010 Annual Conference of the Australian Acoustical Society, 2010, ISBN: 9781617827457.
@inproceedings{Segura2010,
title = {Comparison among measured and simulated binaural impulse responses in different rooms},
author = {J Segura and S Cerdá and A Giménez and E R Montell and A Barba and L Vera and M Fernandez and J Romero and R M Cibrián and J L Miralles and J Navasquillo},
isbn = {9781617827457},
year = {2010},
date = {2010-01-01},
booktitle = {20th International Congress on Acoustics 2010, ICA 2010 - Incorporating Proceedings of the 2010 Annual Conference of the Australian Acoustical Society},
abstract = {The impulse response in a room is an important feature to determine the main acoustic parameters in a measurement point of a room or environment. This characteristic is dependent on the location where the receiver is located. The precise determination of this attribute can be integrated into a complete auralization process in order to obtain a realtime system. Nowadays, many audio applications takes into account the IR for developing audio application in several fields as virtual reality environments, teleconferencing, spatialization of sound, etc. In this work, we have determined (by measuring and simulating rooms) the BRJR in several locations of two rooms with different sizes, geometries and uses. The rooms measured and simulated are: a church and a multi-use room.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Montell, R; Segura, J; Giménez, A; Barba, A; Lacatis, R; Planells, A
A proposal for a tool for automatic correction of geometrical errors in acoustical simulation Proceedings Article
En: 20th International Congress on Acoustics 2010, ICA 2010 - Incorporating Proceedings of the 2010 Annual Conference of the Australian Acoustical Society, 2010, ISBN: 9781617827457.
@inproceedings{Montell2010,
title = {A proposal for a tool for automatic correction of geometrical errors in acoustical simulation},
author = {R Montell and J Segura and A Giménez and A Barba and R Lacatis and A Planells},
isbn = {9781617827457},
year = {2010},
date = {2010-01-01},
booktitle = {20th International Congress on Acoustics 2010, ICA 2010 - Incorporating Proceedings of the 2010 Annual Conference of the Australian Acoustical Society},
abstract = {Acoustical simulation is an important issue in room acoustics since algorithms and computers allow developing acoustic numerical models. Through this process, it is possible to obtain acoustical parameters from any environment, whether it is already built or in its design phase. From these parameters, the acoustical characteristics of a room can be improved and it is possible to test the effect of any change. In our work, we are focused on the simulation of geometrically complex rooms. When doing acoustical simulation, we have to build properly the geometrical model, but if there is any error-made by the modeller or in any conversion-, it must be corrected in order to achieve an accurate model. Having a good geometrical model of the room is essential, but in some cases this is not possible. Moreover, when using simulation software, the geometrical model is imported, in most cases, from other modelling software (CAD modelling), and this process can lead to some conversion errors. Up to now, these errors were corrected by hand, but it might be a tedious process when working with highly complex buildings. We propose a tool to automatically reduce the geometrical errors derived from such complex models. We start from a debug file which includes a list of geometrical errors detected by the acoustical simulation software and these are corrected in an iterative process between our tool and the simulation software.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Lacatis, Radu; Montell, Radha; Giménez, Alicia; Barba, Arturo; Cibrián, Rosa; Cerdá, Salvador; Segura, Jaume; Romero, José
Coordination between in situ measures, acoustic simulation and virtual environments, key for improvement proposals in audience halls Proceedings Article
En: 39th International Congress on Noise Control Engineering 2010, INTER-NOISE 2010, 2010, ISBN: 9781617823961.
Resumen | BibTeX | Etiquetas: Acoustics simulation, Parameters, Virtual environment
@inproceedings{Lacatis2010,
title = {Coordination between in situ measures, acoustic simulation and virtual environments, key for improvement proposals in audience halls},
author = {Radu Lacatis and Radha Montell and Alicia Giménez and Arturo Barba and Rosa Cibrián and Salvador Cerdá and Jaume Segura and José Romero},
isbn = {9781617823961},
year = {2010},
date = {2010-01-01},
booktitle = {39th International Congress on Noise Control Engineering 2010, INTER-NOISE 2010},
abstract = {This paper presents a methodology that uses the acoustic simulation, coordinated with the objective measurements in auditoriums, represented through the virtual environments, as a basic tool in the proposals improvements. Based on objective practical measurements in the studied halls, a simulated plan can be rised, as basis for presentation via virtual environments. The possibility of rapid exchange of surfaces and visual elements, allows a representative characterization of the room and the desired acoustic qualities adjusting.},
keywords = {Acoustics simulation, Parameters, Virtual environment},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
2008
Romero, J; Giménez, A; Cerdá, S; Navasquillo, J; Lacatis, R; Sevillano, A Barba
Noise exposition in the daily life Proceedings Article
En: Proceedings - European Conference on Noise Control, 2008, ISSN: 22265147.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{Romero2008,
title = {Noise exposition in the daily life},
author = {J Romero and A Giménez and S Cerdá and J Navasquillo and R Lacatis and A {Barba Sevillano}},
doi = {10.1121/1.2935024},
issn = {22265147},
year = {2008},
date = {2008-01-01},
booktitle = {Proceedings - European Conference on Noise Control},
abstract = {Nowadays, the man lives exposed in a world of sounds (pleasant - disagreeable, nonannoying - annoying) throughout the time, during the 24 hours a day. The man is exposed to the noise in his daily life, since he awakes, moves, works, entertains itself, rests, and to sleep. We have made a survey of levels of exhibition to the noise, having distinguished they are leisure, work or rest, in a amog young population of 20-35 years without hearing problems, and of both sexes. The results show us and agree with other authors, that the exhibition levels are highest in the activities chosen, like for example the leisure. In addition, the levels of exhibition, to the noise are related with the diverses activities of the population.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Sevillano, A Barba; Lacatis, R; Giménez, A; Romero, J
Acoustics vases in ancient theatres: Disposition, analysis from the ancient tetracordal musical system Proceedings Article
En: Proceedings - European Conference on Noise Control, 2008, ISSN: 22265147.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{BarbaSevillano2008,
title = {Acoustics vases in ancient theatres: Disposition, analysis from the ancient tetracordal musical system},
author = {A {Barba Sevillano} and R Lacatis and A Giménez and J Romero},
doi = {10.1121/1.2934777},
issn = {22265147},
year = {2008},
date = {2008-01-01},
booktitle = {Proceedings - European Conference on Noise Control},
abstract = {The acoustics of the ancient Greek and Roman theatres has always been rated as excellent by experts, without discussion. Beyond the purely architectural aspects, in this kind of outdoor theatres some mechanisms were used in order to improve the acoustics. In this paper we have studied the texts about "theatre's vases" of the famous book "On Architecture" by Vitruvius. Different interpretations and illustrations of these vases that several translators carried out in the sixteenth to the eighteenth centuries have been researched. From the wide bibliography consulted in this regard we have developed a plane with the disposition of the bronze vases in the theatres. In this plane we have specified the frequency of each one of them, and explained their disposition from the tetrachordal musical system acquired from the Greek culture. Finally, an analysis of the disposition of the vases has been made. We have studied and looked for the musical intervals and harmonic relations among adjacent vases.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Sevillano, A Barba; Giménez, A; Lacatis, R; Cibrián, R
Resonant cavities and acoustics vases in Italian Opera Houses; The "teatro Principal" of Valencia and the eighteenth century treatises about theatres Proceedings Article
En: Proceedings - European Conference on Noise Control, 2008, ISSN: 22265147.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{BarbaSevillano2008a,
title = {Resonant cavities and acoustics vases in Italian Opera Houses; The "teatro Principal" of Valencia and the eighteenth century treatises about theatres},
author = {A {Barba Sevillano} and A Giménez and R Lacatis and R Cibrián},
doi = {10.1121/1.2933339},
issn = {22265147},
year = {2008},
date = {2008-01-01},
booktitle = {Proceedings - European Conference on Noise Control},
abstract = {This paper describes the research job carried out at Polytechnic University of Valencia -Spain- about resonant cavities placed under the orchestra pits of Italian Opera Houses, and others acoustics mechanisms like this one. The Teatro Principal of Valencia was built following the Project developed by the Italian architect Felipe Fontana in 1774 and it opened its doors in 1832. Fifteen years ago, in the last architectonic intervention in this theatre, almost a hundred of acoustic vases were found in one of those resonant cavities. What acoustics role they accomplish? How they "functioned"? This was the starting point to study this kind of artifices, throughout the eighteenth century European treatises about theatres and in our Teatro Principal.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Lacatis, R; Giménez, A; Sevillano, A Barba; Cerdá, S; Romero, J; Cibrián, R
Historical and chronological evolution of the concert hall acoustics parameters Proceedings Article
En: Proceedings - European Conference on Noise Control, 2008, ISSN: 22265147.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{Lacatis2008,
title = {Historical and chronological evolution of the concert hall acoustics parameters},
author = {R Lacatis and A Giménez and A {Barba Sevillano} and S Cerdá and J Romero and R Cibrián},
doi = {10.1121/1.2933348},
issn = {22265147},
year = {2008},
date = {2008-01-01},
booktitle = {Proceedings - European Conference on Noise Control},
abstract = {The present paper examines the historical evolution of the concert halls acoustic parameters, in the international field. From the beginnings of twentieth century, the acoustic parameters have had a continuous evolution, covering more and more aspects of the concert hall acoustics qualification. Since the bibliography about these is fragmented, we performed in this article, a global and updated presentation on the chronology and the evolution of the studied parameters. Considering the great variety of the same, we presents the appearance of each parameter, located in decades, who has proposed them and, where is possible, indicates articles or publications where they have been presented for the first time. Thus, the historical presentation of the majority of the acoustic parameters of concert halls, it optimizes and can be useful for future research as a central platform in a bibliographical study. The presentation of the same is also grouped according to quality criteria.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
Lacatis, R; Giménez, A; Cerdá, S; Cibrián, R; Romero, J; Sevillano, A Barba
Establishment a methodology for an objective-subjective acoustic analysis in a multifunctional hall: Paraninfo of the Polytechnic University of Valencia Proceedings Article
En: Proceedings - European Conference on Noise Control, 2008, ISSN: 22265147.
Resumen | Enlaces | BibTeX | Etiquetas:
@inproceedings{Lacatis2008a,
title = {Establishment a methodology for an objective-subjective acoustic analysis in a multifunctional hall: Paraninfo of the Polytechnic University of Valencia},
author = {R Lacatis and A Giménez and S Cerdá and R Cibrián and J Romero and A {Barba Sevillano}},
doi = {10.1121/1.2933353},
issn = {22265147},
year = {2008},
date = {2008-01-01},
booktitle = {Proceedings - European Conference on Noise Control},
abstract = {This study presents a methodology for the acoustic analysis, from a comprehensive study of a multifunctional hall, of the Polytechnic University of Valencia, as a pilot hall in a Spanish Coordinated Project. The acoustic parameters studied were those who the most acoustics experts consider of interest. In the objective measures were use the equipment and methods conforming to ISO 3382. The questionnaire used to analyze the subjective response has been patented in Spain, by the research group that developed the project. The correlation between objective and subjective results, along with the accurate simulation of the hall provides a valid tool for design, restoration and improvements the enclosures where the sound quality is preferred.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}